
På Odense-Bogense landevejen, 15 kilometer nordvest for Odense ligger byen Søndersø. Her boede en af landet bedste speedwaykører, eller som det hed i folkemunde: Dørtræk, en undersætning af den engelske førkrigs betegnelse for speedway: Dirt Track. Hans navn var Robert Rasmussen og var født lidt uden for byen. Før krigen var han blevet uddannet som pladesmed hos Næsby Karosserifabrik og havde siden haft arbejde forskellige steder som mekaniker. Da han pga. en alvorlig skade under et løb måtte indstille speedwaykarrieren, solgte han dørtræk-raceren og for pengene købte han en grund i udkanten af Søndersø, lige op til landevejen.
Her opførte han i 1955 en servicestation med tilhørende karrosseriværksted. Året efter byggede han beboelseshuset. Værkstedsbygningen havde tag med ensidigt fald og var opført i teglsten. Facaden mod vejen var pudset og hvidmalet. Over de to porte, der gav adgang til værkstedet, var en frise, over den, bogstaverne Esso samt R. Rasmussen. Over indgangen til butikken, hang et skilt med teksten AUTO OPRETNING. Forpladsen var grusbelagt, de to pumpestandere var placeret på en beton-støbt ø, hvorpå der også stod en lampestander. Pladsen var ikke fysisk afgrænset mod den asfalterede landevej. Et Esso bomærkeskilt hang fra en stander placeret på matriklens nordøstlige hjørne, ved siden af en hvidmalet betonstolpe, magen til den i det sydlige hjørne. På fotografiet ser man to mænd stå og spejde efter flyvemaskinen, det er sandsynligvis Robert og ejeren af Folkevognen (med solskærm og hvide dæksider) der holder klar til at komme en tur ind på værkstedet. I kanten holder også et Folkevogns-rugbrød og en Ford Taunus Globus. Benzinsalget ophørte i 1975, men Robert fortsatte arbejdet i værkstedet indtil får år før sin død.

Udefra ligner anlægget et hvilket som helst af datidens små autoværksteder, hvad det for så vidt også var. Det helt specielle ved dette værksted var så ubetinget ejeren, Robert Rasmussen. Han var en særdeles kreativ, opfindsom og særegen person. Det var ikke blot biler og motorcykler der havde hans interesse, men alt havde der havde hjul, motor eller blot kunne bevæge sig: Flyvemaskiner, go-karts, motoriserede hestevogne og mange andre fartøjer blev fabrikeret i ”troldmandens værksted”. Han var drivkraften bag etableringen af Søndersø Go-kart-bane og Søndersøtræffet for replica cars og blev i 2012 udnævnt til æresborger i Søndersø.

I oktober 2017 blev han begravet i en kiste, han 15 år tidligere havde fået fremstillet under et ophold i Ghana, kisten var en kopi af en Bugatti.
