1952
Esso
Gl.Landevej 25
Skagen

Helt op til først i 1930erne havde Skagen de facto ingen landvejforbindelse med resten af landet. Vejen fra Frederikshavn over Aalbæk til Skagen var landets suverænt dårligste landevej, frygtet af alle vejfarende. Praktisk talt foregik al passager- og godstransport (herunder fisk) med den smalsporede Skagensbane. Først i 1932 asfalteredes landevejen og lige vest for Skagen, ca. en kilometer nord for Den tilsandende Kirke, der hvor landevejen og vejen mod Højen (Gl. Skagen) mødtes, anlagde DDPA i 1931 et Standard-tankanlæg. Stationen overtoges af mekaniker Helge Iversen, først i forpagtning, senere købte han anlægget. Iversen drev firmaet frem til at være et af de mest kendte i det nordligste Jylland. Efter et par år udvidedes anlægget, der opførtes et stort moderne værksted, med alle moderne maskiner: Lift, tryksmører og tre dobbelte pumpeanlæg, således at man nu var i stand til at påtage sig enhver reparation af motorkøretøjer. Stationen beskæftigede da 4-5 mand.

Anlægget bestod i 1952, da fotografiet blev taget, af tre bygninger, til venstre ses smørehal og værksted, i midten butik og bolig og til højre vaskehal med en udstillings-glas-pavillon. Fra den midterste bygning gik et halvtag ud over påfyldningspladsen, taget var et sadeltag understøttet af to stolper. Hele området var belagt med asfalt. Anlægget afgrænsedes mod vejen, mellem de to indkørsler af et beplantningsanlæg, med flagstang og bomærkeskilt ophængt i en stander. I 1963 anlagdes en ny landevej, Frederikshavnsvej, og strækningen hvor Iversens tankanlæg lå, blev afskåret fra hovedvejen. Iversen afhændede den i juni 1965 til Otto Andersen og Bo Rye Rasmussen.

Albæk-vejen var med rette berøgtet.
Helge og Rosa Iversen.
ca 1950
1958

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *