
I 1920erne tilhørte automobilejerne samfundets elite. Mange var bosat i omegnskommunerne nord for København og da DDPA ville opføre en benzinstation i det område, allierede de sig med arkitekten Edvard Thomsen. Han havde lavet flere arbejder i Gentofte bl.a. nogle af husene i Studiebyen i Hellerup. Hans formsprog i den periode var overvejende klassicistisk, hvilket også skinner igennem på de to bygninger der udgjorde anlægget på Bernstorffsvej.
Grundens areal var trekantet, beliggende inden i vej-Y’et, der udgør krydset Lyngbyvej og Bernstorffsvej. Beboelsen ligger tilbagetrukket i forhold til, men uden sammenhæng med, tankningspladsen, der er overdækket med et afvalmet tag understøttet af fire kraftige, murede søjler. På arealet ud mod henholdsvis Lyngbyvej og Bernstorffsvej var der græsrabat med hæk og træbeplantning.
Der var ingen butik eller værkstedsbygning. De i alt 4 pumper var opstillet i mellem søjlerne. Ved hver søjle stod der to olietønder. Der var en mobil lift, således at man kunne udføre servicearbejder som smøring og olieskift. Det eneste skilt var stort og med teksten Pratt, det var monteret på taget. Ellers var hele anlægget tilpasset den omkringliggende villaby.
Omkring 1950 udarbejdede Edvard Thomsen et forslag til ombygning af anlægget, det blev dog ikke gennemført.
Stationen blev nedbrudt i 1969 i forbindelse med at Lyngbyvej bliver udvidet og omlagt til motorgade.
Anlægget blev præmieret af Gentofte Kommune i 1927.















